Lengyel meló

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

  • enamel (törölt): Respect. De hogy népszerű ezzel nem leszel, az 7cencség. :) (2011.02.14. 14:56) Az arany középszer
  • Gundel a Marson (törölt): Nostehát: Az áldozat azt mondta, hogy ő már megbocsátott. Azaz lezárta magában a dolgot. Innentől... (2010.01.26. 19:17) Pedofília és Polanski
  • Gundel a Marson (törölt): Na, ebbe majd bekapcsolódok. Jó hosszú cikk. Polanski nem pedofil. Egyelőre ennyit. (2010.01.25. 20:46) Pedofília és Polanski
  • szomorutojas: @tesz-vesz: a szomorú szó szerintem nagyon szép, van benne valami a hangulatfestô szavakból. Illes... (2010.01.24. 12:57) Pedofília és Polanski
  • tesz-vesz: @szomorutojas: és miért lettél szomorú? (2010.01.23. 21:58) Pedofília és Polanski
  • Utolsó 20

Kultúra

Idegen testünk

2008.10.16. 10:10 :: szomorutojas

A Závada regényfolyam újabb epizódhoz érkezett, megkísérli feldolgozni a második világháború korszakának eseményeit. A németellenességet, a zsidóüldözést, a kommunista hatalomátvételt, a zsidó bosszút, mindent amit 1940 és 1946 közé besûrített kis hazánk kedves lakossága.

A dialógusokat minimalizálta, ha valaki többet mond mint egy gondolat, azt már elsô szám elsô személyben teszi, és kivétel nélkül mindenkit valakinek a szemén át ismerünk meg. Nincs egy elbeszélô, nincs egy gondolkodó, nincs egy értelmezô. Az egyetlen, aki értelmezni és értéket párosítani tudhat, az olvasó maga.

A kerettörténet nem kerettörténet, valójában nem értem, hogy azt a finom vissza-visszautalást egy kellemes vacsorához miért tekintik keretnek. Ez az egyetlen, ami finoman megmutatja Závada értékítéletét, az egész regényben ez az egyetlen jel arra, hogy mit tekint értéknek, mit elítélendônek. Závada nem alkot véleményt, még csak meg sem kísérli hogy valakirôl, bárkirôl egy szót is szóljon. Folytatja és mesterien kiaknázza azt az elbeszélésformát, ami miatt a Fényképész utókorát oly fantasztikusnak tartottam.

Ez a huszadik század, újfent sikerült megmutatnia a huszadik századot, megmutatja az arcát, ránkvicsorít. kire-kire a maga módján. Mégis, ez már nem kötelezô olvasmány, ez nem olyan könnyen emészthetô, ez nem engedi meg, hogy az olvasó kizárja magát, mossa a kezeit. Itt minden olvasó színt vall. Magának és a könyvnek.

Látszik, hogy a könyv mögött hatalmas kutatómunka van, néha talán épp ezt nehezményezem, a történeti (és Pesterzsébetiként számomra néhol helytörténeti) részek azonban oly természetesen folynak az elbeszélôk sokaságából, ahogy nagymamámból. Természetesen, könnyedén tudjuk meg azt, amire nem voltunk kíváncsiak, ami nem a nagbetûs Történelem, a Fontos Emberek Fontos Cselekedetei, hanem a kisemberek élete. Olyan természetesen következik be a regény egyik tragédiája a másik után, amit csak a Száz év magányban olvastam eddig. A halál ugyanúgy természetessé válik, mint a saját családtörténetünkben a sokadszor hallott Teri néni, aki természetesen halott már, de sem errôl, sem a gyászról, sem hôstettekrôl nem beszél senki.

Nem letehetetlen, sôt, leteendô, emésztendô, átrágandó. Hibát követtem el, amikor két ülésben elolvastam. Volt, hogy a végefelé már tudtam, hogy az elejét másképp kellett volna. Már tudtam, hogy akkor nem az beszélt, akirôl én akkor hittem, hogy beszélt, már tudtam mit értettem félre, de fellapozva rájöttem, hogy nem, nem én voltam. Závada értette félre, hogy ki beszélt. A regény szereplôi annyira élôk, hogy magát Závadát is megtévesztették, nem hibát követett el az iró, hanem tévedett a históriás.

4 komment

Címkék: irodalom fülszöveg

www.vatera.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://tojas.blog.hu/api/trackback/id/tr88512148

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2008.11.03. 11:03:57

"Levélíróval egyetértek :)"

"1. Egy független állam területén, egy helyi meccsen mit keresnek tömegesen magyar drukkerek?"

Hát baszki abból a tízezer emberből kb. 7-8000 helyi,
dunaszerdahelyi magyar volt. Ők például nem lettek kitelepítve azt keresték ott.

de látom azért a helytörténeti dolgokhoz nagyon értesz.

"...monarchia korabeli címerek..."

Azok jelenleg is hivatalos címerek, mint a Magyar
Köztársaság, Dunaszerdahely, a Ferencvárosi Torna Klub, stb. címerei. Egyetértesz a cikkíróval, hogy ezek
a "monarchia korabeli" címerek milyen provokatívak?
És te akarsz itt valami recenzió szerűséget közreadni?

"bár nem értem, hogy két szlovák csapat meccsén, mégis kinek szurkolnak, de mindegy."

És még egy kérdés: te sem érted? Te sem tudod, hogy
Dunaszerdahely egy kisalföldi magyar mezőváros
(azért írom, hogy magyar, mert olyan, hogy szlovák, vagy cseh mezőváros természetesen nincs is, ez egy
jellemzően magyar település forma) 80% magyar lakossal?

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2008.11.03. 11:26:54

gloire eltévedtél?
Nem értek egyet azzal, hogy ha X darab magyar huligán kimegy egy másik országba, akkor az egybôl a Felvidék visszafoglalása.

Dunaszerdahely címere: www.dunajinfo.sk/dunajskastreda/hu/heraldika_hu.htm

Fradi címere:
www.panoramio.com/photo/893425

Magyar Köztársaság címere:
www.gyomaendrod.hu/text/images/kepek_egyebek/aprosagok/magyar_cimer.jpg

Vesd össze a fenti címereket a videón található címerekkel, és meséld el nekem hány különbséget találsz. A helyes megfejtôk között helyesírási szabályzatot sorsolok.
Ugyanis recenziószerûség egy szó. Magyarul. Hamár ilyen büszke magyar vagy.

Dunaszerdahely jelenleg Szlovákiában van. Szlovákia önálló független állam, jelentôs magyar kisebbséggel. Akik szlovák állampolgárok, és magukat magyarnak vallják.

Gondolom az Óbánya-Pécs meccsen német zászlókkal szurkoló németek monarchiát idézô (ohh finomság) plakátokkal vonulnak fel, akkor a részedrôl a megértés borítékolható. (Óbánya német többségû falu. Mármint olyan magyar állampolgárok lakják, akik magukat németeknek vallják.)

Mellékesen: a szóban forgó könyvet olvastad?

attila.1969. · http://attila1969.wordpress.com/ 2008.11.04. 08:48:41

senki nem mondta neked,hogy náci vagy...sajnálom,hogy értékes emberek is a korpa közé keverednek..és köszi a gratulációt..

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2008.11.04. 10:39:14

Szia Ruszkibaka!
Én értettem, hogy nem nekem mondtad, hanem am block a blogra. Pedig sokkal jellemzôbb rá valamiféle liberális idealizmus, mint a szélsôséges kirekesztés.

Szerintem a kettôs mérce majd' minden írója vitaképes a szemléletét tekintve, de nem tisztem megvédeni senkit.

Jó blogolást, és elnézést, amiért Ruszkibabának olvastam és írtam a neved, nem gúnynak szántam.
süti beállítások módosítása